Sommerpalasset og en tur til Silkemarkedet

Hadde bestemt meg for at om det var fint vær i dag så skulle turen gå opp til Sommerpalasset, og da jeg våknet opp til strålende sol og drøyt 20 varme var det ikke noe spørsmål – ut på tur! Har funnet ut at det her, som så mange andre steder, er lurt å kombinere buss og t-bane for å komme seg fra A til B. Virker som mange turister sverger til taxi, men de ser ut til å stå utrolig mye i kø. Ikke at det aldri er kø der bussene kjører, eller på t-banene, men stort sett fungerer kollektivtrafikken veldig bra. “Alt” er på engelsk også, slik at det er null problemer å finne fram – at alt betales med samme kort, som man bare fyller på med penger ved behov, gjør det hele utrolig greit.

I dag tok jeg buss 109, en trolleybuss som går fra rett utenfor hotellet, til Xisi og deretter t-banens linje 4 til Beigongmen. Beigongmen betyr visstnok “nordre inngang til sommerpalasset”, men det var nesten ingen som tok t-banen opp dit – det var heller ikke skiltet noe om at den gikk dit, slik det ofte er andre steder hvor stasjonene har navn som “Beijing Zoo”, “Lama Tempel” eller “South gate of forrest park”. Vel, nok om det, her er et bilde fra gata utenfor hotellet og et bilde av den kvinnelige bussjåføren. Man trenger forresten ikke å se om det er en mann eller dame som kjører, det merkes på hvordan hornet brukes! (om det var noen tvil, mennene er mye hissigere i bruken)

Gaten utenfor Redwall Hotel hvor jeg bor.

Bussdamen som trygt kjørte meg fra hotellet til Xisi.

Oppe ved inngangen til Sommerpalasset gikk jeg for en “through ticket” for CNY 65, og hadde tilgang til hele herligheten. Om noen lurer på hvorfor jeg skriver hva “alt” koster, så er det fordi jeg synes det har vært veldig kjekt å finne når jeg selv har lett etter informasjon før jeg dro (1 CNY er i dag 0.82 norske kroner)

Første stopp på turen innover det flott området, som står på UNESCOs Verdensarvliste, var Suzhou Market Street, som er noe så villt som ei handlegate som ble laget slik at keiseren og hans folk kunne gå rundt og late som om de var kjøpmenn, kunder og lommetyver. I dag var det salg av alt mulig rart, fra vann til fløyter, drager og kjoler – alt helt nede ved vannkanten.

Deler av Suzhou Market Street - jeg kjøpte litt mat bak båten der.

Bru over Suzhou Market Street.

Denne karen spillte utrolig fint, og ville gjerne selge fløyter!

Etter litt mat på Suzhou Market Street gikk turen videre ned til Kumming sjø, hvor det krydde av både store og små båter. Den største er den på bildet under, laget i marmor og kun til pynt. Jeg tok en (tre)kopi av marmorbåten over til Sørsjøens øy.

En båt bygget i marmor - "skikkelig nyttig asså!"

Jeg tok en slik båt over til Sørsjøens øy.

Over på Sørsjøens øy gikk jeg De sytten buenes bro tilbake til fastlandet. På denne brua, som var under restaurering, var det veldig mye folk, deriblant et titalls drageflygere. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan de unngikk at dragenes liner gikk i hverandre, men jeg skal i hvert fall kjøpe meg en drage før jeg drar fra dette landet!

De sytten buenes bro med masse liv midt på dagen.

Tre karer som banket inn riller i De sytten buenes bro.

En hjemmelaget drage, fløyet fra De sytten buenes bro.

Vel over brua var det tid for litt is mens jeg så på drageflygerene, alle godt voksne mannfolk, som så ut som de storkoste seg med dragene sine. Snodig nok forsvant alle veldig brått, muligens var det fordi vinden snudde litt, eller kanskje de skulle hjem til middag, ikke vet jeg! Det var så mye å se på vei “tilbake” igjen at jeg faktisk ikke husker alt, men en ting som man umulig kan glemme var Den lange korridoren. Helt utrolig fint laget og veldig lang!

En liten bit av Den lagen korridoren, som virkelig er lang.

Siste stopp før jeg dro fra Sommerpalasset var Tårnet for duften av Buddha. Der oppe var det enormt bra utsikt både over sjøen og faktisk over ganske mye av Beijing by. Jeg tok en del bilder som kanskje kan settes sammen til noe etterhvert – jeg burde nok ha investert i den vidvinkellinsa før jeg dro ….

Tårnet for duften av Buddha.

De sytten buenes bro - utrolig flott i solnedgangen.

Nok en dag tok jeg kvelden på et noe mer moderne og urbant sted, nemlig området rundt China World Trade Center, SOHO og Silkemarkedet. Det førstnevnte visstnok Beijings dyreste og mest eksklusive handlesenter med bare merkeklær, og det sistnevnte stedet jeg tok en tur innom og hvor de selger kopier av stort sett alt av klær, klokker, mobiltelefoner og selvfølgelig silke i ymse varianter. Jeg kjøpte ikke noe, til tross for at ei jente ga meg “vældi goood pris for deg” på en pologenser som i alle fall så ut til å være alt for liten. Det var dog morsomt at hun snakket ganske bra norsk, i følge henne selv fordi hun hadde en norsk “venn på Internet” som sendte henne Hotel Cæsar!

Visstnok Beijings mest eksklusive kjøpesenter - jeg var ikke inne :-)

More or less related posts:

This entry was posted in Photo, Travel and tagged , , , , . Bookmark the permalink.