Tog fra Shanghai til Beijing

Dagen i dag har jeg brukt på å forflytte meg tilbake til Beijing, denne gangen med et tog som går på dagtid, i motsetning til turen fra Beijing til Shanghai hvor jeg tog natt-tog med sovekupé. Litt spent på hva “sete 40 i vogn 11” betydde møtte jeg opp i litt god tid på Shanghai sentralstasjon og fant etterhvert ut at det var en vindusplass innerst på en treseter – disse togene har 2 + 3 seter i bredden, noe som i grunn fungerer veldig greit.

Vindusplass var flott siden litt av poenget mitt med å dra på dagtid var at jeg hadde lyst til å se litt av landskapet mellom byene, heldigvis hadde jeg fått plass på skyggesiden av toget slik at ingen protesterte på at jeg holdt markiseannordningen oppe hele turen. Og det var mye å se!

Som jeg vel har nevnt tidligere så bygges det en ny høyhastighets toglinje fra Beijing til Shanghai, eller snarere fra Shanghai til Tianjin, derfra til Beijing er det alt ypperste klasse spor. Arbeidet som pågikk med denne nye linja var tidvis ganske så voldsomt – det virker som om de legger mesteparten av banen på bru oppe i lufta over små hus, jorder og veier, noe jeg vil tro lokalbefolkningen er meget fornøyd med, men det skaper relativt mye “betongjobb”.

Ellers så gikk de 1463 kilometerene unna på snaut ti timer, så det går helt greit fort nå også, men jeg mener de har planer om å kjøre omtrent på halve tiden når den nye linja er klar. Toget mitt stoppet på fire eller fem mellomliggende stasjoner, og er av den raskeste typen som går mellom de to byene i dag.

Toget hadde flotte sanitæranlegg, som gjerne kunne vært vasket litt oftere, og det var stadig folk som gikk og solgte popcorn(!), drikke og noe enkel mat. I tillegg var det visst en café i midten av toget hvor man kunne kjøpe varm mat – sidemannen min var tidlig ute og handlet seg et brett med diverse kjøtt og ris på. Jeg er veldig lite restrektiv på hva jeg spiser, men dette så virkelig ikke bra ut, så jeg styrte unna, og han spiste da også bare opp halvparten noe jeg tok som et ytterligere tegn på at dagens middag fikk vente til ankomst i Beijing.

I dag hadde jeg pakket kameraet ned i den store ryggsekken, og siden toget var helt fullt og jeg i utgangspunktet nok hadde okkupert vel mye bagasjeplass på hyllene over setene ville jeg ikke ta ned sekken min derfra, da hadde jeg aldri fått den opp igjen, så det ble ingen bilder fra denne turen.

Når jeg nå har testet både dag- og natt-tog mellom Beijing og Shanghai så vil jeg anbefale at man tar toget på dagtid om man har tid til det, man “mister” en dag, men jeg synes det både var mer komfortabelt, interessant og ikke minst så er det halve prisen, så kan man heller bruke differansen på hotell den natta man ikke sover på toget.

De som er interessert i mer informasjon om den nye høyhastighetslinja kan lese det her også er Seat 61 sine websider veldig bra for informasjon om hvordan togsystemet fungerer, hvilke tog man bør ta osv. Vær bare oppmerksom på at billettprisene er litt utdaterte og at det generelt går flere tog på de populære linjene nå om dagen.

More or less related posts:

This entry was posted in Travel and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *